Kan jeg bytte nettleverandør?
Nei. Du kan bytte strømleverandør, men ikke nettleverandør. Du er tilknyttet strømnettet gjennom ditt lokale nettselskap som sørger for at strømmen kommer frem til deg.
Nei. Du kan bytte strømleverandør, men ikke nettleverandør. Du er tilknyttet strømnettet gjennom ditt lokale nettselskap som sørger for at strømmen kommer frem til deg.
Ja, fordi det koster nettselskapet å opprettholde gamle systemer i tillegg til de nye. Fra august 2019 koster det i tillegg til vanlig nettleie kr 2370,- per måler per år. Mer informasjon om den økte kostnaden finner du på NVEs nettside.
HAN-porten (Home Area Network) er et grensesnitt som kan gi strømkunder tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Det er flere tjenesteleverandører og kraftleverandører som leverer tjenester basert på data fra HAN-porten. Skagerak Nett har ikke oversikt over alle tilbydere og selger ikke denne tjenesten. Kunder bestemmer selv om de vil ta i bruk denne type tjenester, og logger da inn på Min Side hvor man åpner HAN-porten ved bruk av BankID.
Det er ikke frivillig å bytte måleren. Nettselskapet eier måleren, bestemmer hva slags målere som skal brukes og har krav på tilgang til måleren. Dette fremgår av avtalen mellom kunden og nettselskapet. Svært mange målere må skiftes fordi de har nådd sin levealder. Da er det fornuftig å velge digital og trådløs teknologi.
Måleren registrerer bare hvor mye strøm du bruker i timen, ikke hva strømmen brukes til. All informasjon sendes kryptert til nettselskapet og behandles etter strenge personvernregler. Informasjonen brukes kun til å gi deg riktig strømregning. Nettselskapet har ikke lov til å dele informasjonen med andre uten ditt samtykke.
Ja, alle skal bytte måler. Dersom du mener AMS-måleren medfører helsemessige plager, kan du søke fritak. Denne skriftlige søknaden må inneholde erklæring fra lege eller psykolog som bekrefter at fritak er riktig tiltak for å redusere helseplager. Alle søknader vil bli behandlet individuelt. Evt eventuelt fritak vil kun gjelde for søkers egen boenhet.
Søknaden med erklæring sendes firmapost.nett@skagerakenergi.no eller per post til Skagerak Nett AS, Postboks 80, 3901 Porsgrunn.
Ved innvilget fritak vil vi installere en måler uten kommunikasjonsenhet hos deg. Skagerak Nett er hvert år pålagt å kontrollere et visst antall av alle måletyper vi har i drift ute hos kundene våre. Da tas et statistisk utvalg av målertypen ned og sendes til et akkreditert laboratorium for kontroll. Hvis du beholder din nåværende måler vil den raskt bli plukket ut til en slik kontroll - og da uansett bli byttet ut med en annen måler.
Nei. Du kan bytte strømleverandør, men ikke nettleverandør. Du er tilknyttet strømnettet gjennom ditt lokale nettselskap som sørger for at strømmen kommer frem til deg.
Alle elektriske installasjoner skaper et elektromagnetisk felt, også målerne. Feltet er imidlertid svært svakt og kan sammenlignes med det som kommer fra en vanlig TV eller fjernkontroll. Når måleren i tillegg er plassert i et metallskap (sikringsskapet) reduseres også dette feltet betraktelig. Maksimal sendeeffekt for målerne er 0,5 watt. En mobiltelefon kan sende med opptil 2 watt. Den lave sendeeffekten gjør at strålingen ligger langt under de anbefalte grenseverdiene. Radiosignalene fra måleren er svake og kortvarige. Både Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet er tydelige på at målerne ikke medfører noen helsefare. Les mer om dette hos Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.
Målerne bruker radiokommunikasjon for å overføre måledataene. Overføringen skjer altså trådløst til en innsamlingsenhet som er montert ved en av våre nettstasjoner. Hver enkelt måler fungerer også som et antennepunkt som kan sende dataene videre til innsamlingsenheten hvis dekningen i området er dårlig. Innsamlingsenheten overfører dataene videre via mobilnettet til sentralsystemet hos Skagerak. Der behandles dataene og gjøres tilgjengelig for kundene via Min side.
Den trådløse teknologien gjør at områdene må bygges ut etappevis for at kommunikasjonen skal fungere. I de fleste tilfeller vil måleren raskt få kontakt med kommunikasjonsenheten og sentralsystemet, men i enkelte tilfeller kan det gå litt tid fordi området ikke er ferdig utbygd.
I områder med svært spredt bebyggelse eller dårlige radioforhold kan det være aktuelt å bruke mobilnettet til kommunikasjonen.
Det er ikke så vanlig med timespriser på strømavtaler ennå og det er foreløpig lik pris gjennom døgnet også på nettleien, men muligheten for å variere prisen ligger der. Sjekk med din strømleverandør hva som gjelder for deg.
Det er imidlertid ikke slik at det er strømleverandøren som bestemmer prisen. Dette styres av tilbud og etterspørsel. Som regel er strømprisen høyest når vi bruker mest strøm, og når forbrukerne flytter forbruk bort fra de timene prisene er høyest, reduserer de også belastningen på strømnettet. Dette fører til at prisene ikke blir så høye som de ellers kunne blitt. På denne måten skal den nye teknologien bidra til å kutte pristoppene.
Ja, den måleren du har i dag oppfyller ikke NVEs krav til funksjonalitet og den må derfor byttes ut.
Ja, alle målere skal byttes. I hytteområder vil vi fortrinnsvis gjennomføre målerbyttet i sommerhalvåret. På hytter der sikringsskap/eksisterende måler er på utsiden trenger du ikke å være til stede. På hytter som har sikringsskap innendørs må du sørge for at montøren får tilgang. Dette kan skje enten ved at du selv er til stede eller gir andre fullmakt til å ta i mot montøren.
Ring oss på 35 51 89 90 for å endre tidspunkt.
Ring oss på 35 51 89 90 for å avtale tid som passer for deg.
De aller fleste har fått ny måler innen 01.01.19, men det gjenstår fortsatt noen gamle målere. Disse vil bli byttet fortløpende. Har du fortsatt ikke byttet til ny måler, ta kontakt med oss på 35 51 89 90 umiddelbart så avtaler vi en tid som passer for deg. Fra august 2019 vil kunder uten AMS måler bli fakturert kr 2370,- per måler per år. Kostnaden dekker opprettholdelse av gamle og manuelle systemer.
Det er det myndighetene (Norges vassdrag – og energidirektorat) som har bestemt at nye målere skla innføres som et ledd i moderniseringen og digitaliseringen av strømnettet. Målerne bidrar til å gi et smartere, sikrere og mer effektivt strømnett, og det vil også gi deg flere fordeler og muligheter. Les mer om dette her.
Postboks 80
3901 Porsgrunn
Org.nr: 979 422 679
Kundeservice +47 35 51 89 90
Sentralbord +47 35 93 50 00
kundeservice@skagerakenergi.no
firmapost.nett@skagerakenergi.no