-
Jeg har fått ødelagt utstyr etter et strømbrudd, kan jeg søke kompensasjon?
Dersom elektrisk utstyr er ødelagt på grunn av strømbrudd, må du kontakte ditt forsikringsselskap. Vi behandler søknader om kompensasjon ved strømbrudd over 12 timer, men dette gjelder kompensasjon på nettleien.
-
Jeg har husdyr og kan derfor ikke være uten strøm. Kommer dere med aggregat til meg?
Dersom driften er avhengig av strøm for å ivareta dyrenes behov på en forsvarlig måte har landbruket krav til eget aggregat eller at det er mulig å skaffe aggregat innen rimelig tid. Nettselskapet er ikke ansvarlig for å stille med aggregat.
Du kan lese mer om eget ansvar ved dyrehold på lovdata.no
Der finner du "Forskrift om hold av storfe", "Forskrift om velferd for småfe", "Forskrift om velferd for hest", "Forskrift om hold av svin" og "Forskrift om hold av høns og kalkun"
-
Det er en jordfeil utenfor min bolig. Hvem skal jeg melde fra til?
Oppdager eller mistenker du jordfeil i det elektriske anlegget bør du kontakte en godkjent elektriker så snart som mulig.
Du kan lese mer om jordfeil og hvor dette meldes her.
Du finner også informasjon om jordfeil på www.elsikkerhetsportalen.no
-
Har jeg krav på kompensasjon ved strømbrudd?
Du har krav på kompensasjon dersom du har hatt sammenhengende strømbrudd på mer enn 12 timer. Les mer om kompensasjon og hvordan du søker om dette her.
-
Hva gjør jeg dersom jordfeilbryteren har slått ut?
Forsøk å koble inn jordfeilbryteren. Dersom dette ikke fungerer er det mest sannsynlig feil på ditt anlegg og du må kontakte en elektriker.
Les mer om jordfeil og hvordan du feilsøker på egenhånd her.
Du finner også informasjon om jordfeil på www.elsikkerhetsportalen.no.
-
Det henger et tre over ledningene. Hvem skal jeg melde fra til?
Kontakt oss på 35 51 89 91. Dersom det er ledninger som ligger i bakken kan disse være strømførende.
-
Hva gjør jeg dersom det kun er strøm i deler av huset og det blinker/gløder i lysene?
Kontroller at inntakssikringer og hovedsikringer er intakte. Dersom de er intakte, kontakt oss på 35 51 89 91.
-
Jeg er strømløs grunnet en feil. Når får jeg strømmen tilbake?
Informasjon finner du i avbruddsoversikten.
Zoom deg inn på ditt område og trykk på feilen. Der finner du estimert sluttidspunkt.
Du kan også ringe feilmeldingstelefonen på 35 51 89 91.